Råstof logo

De to vandpositive øl som du kan drikke med god samvittighed. Den klassiske til højre og den nyeste smagsvariant Imperial Silver til venstre. Foto: Imperial Cerveza.

Costa Rica byder på klimavenlige øl

Del artiklen med andre
Share on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookPrint this pageEmail this to someone

Af Josefine Aude Raas

I det lille mellemamerikanske land Costa Rica er øllene kolde og ambitiøse. Navnene er Cerveza Imperial og Imperial Silver og er de første af sin slags, hvor vand spiller en mindre rolle i produktionen. Nu er håbet, at de kan inspirere flere producenter til at hoppe med på vognen og sætte fokus på det globale problem: Vandmangel.

Vand. Og manglen på samme. Det er et problem for hele verdens lande, og nu forsøger Costa Rica at sætte ekstra fokus på problemet – og faktisk komme med en del af en mulig løsning. Cerveza Imperial og Imperial Silver er øl, nærmere bestemt vandpositive eller vandneutrale øl. Det er firmaet Imperial Cerveza, som står bag produktionen af de små men vigtige øl. Helt specifikt har firmaet formået at reducere deres forbrug af vand i produktionen af øllene med 44%. Nu kan du altså drikke klimavenlig øl.

Værdifuld væske

Firmaets mål var at reducere deres ”vandfodaftryk” på planeten, hvilket krævede et grundigt eftersyn af deres produktion, forarbejdningsproces, distribution, indpakning og genbrugspraksisser. ”Det, de gjorde, var, at de så på alle deres processor i brygningen, alle processerne hos deres leverandører, og så mindskede de deres vandforbrug med 44%”, forklarer ambassadøren for Imperial Cerveza, Victor Rutstein, til CBS Denver.

”Det, de gjorde, var, at de så på alle deres processor i brygningen, alle processerne hos deres leverandører, og så mindskede de deres vandforbrug med 44%”

Victor Rutstein, ambassadør for Imperial Cerveza

Når Imperial Cerveza kan kalde sig for vandpositiv og ikke kun neutral, handler det om, at de ikke kun har fokus på vandreduktionen i øl, men også investerer i beskyttelse af deres tropiske skove og hjælper forskellige samfund med at indsamle og skaffe ferskvand.

Firmaet råber altså op til kamp og stiller sig selv op som frontfigur, når der skal spares på den værdifulde væske, som i dette tilfælde ikke er øl, men vand.

Et lille land med store ambitioner

Det er ikke kun firmaet Imperial Cerveza, som med sine øl Cerveza Imperial og Imperial Silver forsøger at passe på det dyrebare vand. Costa Rica er generelt et land, som stiler højt, når det kommer til at tage vare på klimaet. Vand er stadig nøgleordet, men nu handler det om vandet i floder og regnvand, som udnyttes til strøm. Costa Rica har slået sin egen verdensrekord: Landet har kørt på vedvarende energikilder i 76 dage i 2016. Det er det statslige energiselskab ICE, som melder ud, at landets kraftværker ikke har brændt én dråbe olie af i de 76 dage. Det er derimod vandkraft og andre former for bæredygtig energi, som har snuppet jobbet fra olien og har forsynet landet med elektricitet. Costaricanerne er derfor ikke kun ambitiøse men opnår også resultater. De har sat målsætningen, at i 2021 vil de ikke udlede kulstof.

Til slut er der bare at sige: Kom så Carlsberg!

Josefine Aude Raas er freelancer for RÅSTOF.

Relaterede artikler

Danmark og Costa Rica: En duel på vind og vand Danmark og Costa Rica: To små lande med store klimaambitioner. De ligger på hvert sit kontinent, man taler hvert sit sprog, det ene land udnytter prim...
BØGER – Advarsel fra Antarktis Alle ved, at Antarktis sveder. Men hvor meget? Og hvor hurtigt det går? I juli-nummeret af National Geographic er det Pine Island Isshelf, der er ekse...
Sort guld: En kommentar til Norges hykleriske klim... Vi henviser gerne til vores nabo på den anden side af Skagerrak, når vi skal give eksempler på progressiv elbilspolitik: Gratis parkering i Oslo, fri ...

Kommenter indlægget

Del artiklen med andre

Share on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookPrint this pageEmail this to someone

Kolofon

Udgiver:
VedvarendeEnergi
Klosterport 4F., 8000
Aarhus C
cc@ve.dk
www.ve.dk
Redaktion:
Claus Christensen (ansv.) og Hans Pedersen
Næste nummer af RÅSTOF digital udkommer: 20. december, 2017.

VedvarendeEnergi er en dansk miljøorganisation, der i mere en 40 år har arbejdet for at fremme den grønne omstilling. Vi er uafhængige af kommercielle og partipolitiske interesser, og ser CO2-reduktion, miljøhensyn, social retfærdighed og økonomisk ansvarlighed i lokal og global sammenhæng.

Artikler i RÅSTOF afspejler ikke nødvendigvis organisa-
tionens holdning.

Gengivelse af artikler m.v. ses gerne – men med kildeangivelse.

Få vores nyhedsbrev

Vil du vide mere om alt det, der foregår i VedvarendeEnergi, UngEnergi, EnergiTjenesten og de lokale foreninger, så tilmeld dig vores nyhedsbrev.
Nyhedsbrevet udkommer 8 gange om året med seneste nyt om vores aktiviteter i ind- og udland.

Følg os

Har du lyst til at følge VedvarendeEnergis aktiviteter og blive klogere på problemstillinger og løsninger inden for klima, miljø og energi?

Klik på ikonerne og hold dig opdateret via de sociale medier.

RÅSTOF digitalt nr. 7 2017

Nutid, tak! ”Tog er fortid. Asfalt er fremtiden.” Sådan lyder det fra regeringspartierne Venstre og Liberal Alliance. Og Venstres trafikpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentsen sætter trumf på og udtaler, at ”hvis Aarhus skal have mere letbane, må de selv betale” (Fyens Stiftstidende 9. januar 2017). Dermed overser Venstres ordfører de overfyldte indfaldsveje til selvsamme by, og at det er plat umuligt at parkere de fleste steder i byen samt ikke mindst, at halvdelen af Aarhus´ befolkning ikke har bil. Især på den politiske højrefløj savner man trafikpolitikere, hvis opfindsomhed strækker længere end til at foreslå flere spor på de danske motorveje.
Skal olie- og bilindustrien have frit løb til at vride de sidste kroner ud af deres investeringer? Eller skal vi tage forskud på fremtiden og erklære benzinbilen for død og organisere et samfund uden biler?
Med den nuværende regerings kurs vil transport med benzin- og dieselbiler eksplodere i 2030. Drivhusudledningen fra personbiler vil øges med 43%. VedvarendeEnergi foreslår, at el-og hybridbiler indføres som i Norge samtidig med, at kollektiv transport + cykling overtager en del af persontransporten fra bilerne. Derved kan personbilernes CO2-udledninger reduceres 89% frem til 2030 (se artiklen om biltransport i dette nummer af RÅSTOF).

Hans Pedersen, redaktør af RÅSTOF og
Claus Christensen, ansv. redaktør af RÅSTOF

Artikler: