Råstof logo

Flere busfabrikker er i dag leveringsdygtige i el- og brintbusser

El- og brintbusser – fremtidens forureningsfrie løsning

Af Poul Møller Andersen

Kan vi løse den tunge bustrafiks miljøproblemer? Det forsøgte man at finde svar på til debatmøde i København

Brintbiler.dk – en service fra Partnerskabet for brint og brændselsceller, holdt den 14. september sit første årsmøde – ”Annual Danish Hydrogen Transport Day 2016”. Det foregik i mødelokaler på Christiansborg, og årsmødet havde fokus både på individuel og kollektiv transport. Derudover diskuterede man forretningsmodeller, og der var også afsat tid til egentlig debat, hvor 3 folketingspolitikeres gav deres bud på omstilling til bæredygtig transport.

Mødet havde et flot fremmøde på 70 deltagere – de fleste professionelle fra elbranchen, forsyningsselskaber, bilbranchen, gasselskaber, offentlige og private operatører, investorer m.fl. På seminaret præsenterede deltagerne på forskellig vis omstilling til el-drift med fokus på brint. Man kunne blandt andet høre, at brintbiler i dag kører med en driftsikkerhed på linje med benzin/diesel drift. Men også at infrastrukturen er ved at være på plads. Vender vi blikket mod Danmark, kan vi konstatere, at 60 danske brintbiler i år har kørt ca. 900.000 km.

Man kunne også blive belært om, at der de seneste 10 år har kørt brintbusser rundt i de fleste europæiske storbyer. Mange busfabrikker er derfor leveringsdygtige i el- og brintbusser. For eksempel præsenterede skotske Aberdeen City et 10 års projekt (2015-2025) med 10 brintbusser fra Vanhool – og efter sigende skulle det fungere helt efter hensigten. Det blev også nævnt, at polske Solaris – kendt som hovedleverandør af Aarhusianske bybusser og el-busser til adskillige europæiske byer – har haft en brintdrevet ledbus kørende i Hamburg det sidste år og er kommercielt leveringsdygtig i 2017.

Man kunne også blive belært om, at der de seneste 10 år har kørt brintbusser rundt i de fleste europæiske storbyer. Mange busfabrikker er derfor leveringsdygtige i el- og brintbusser.

Samme teknologi
Solaris ser ingen forskel på teknikken i en el-bus, hvad enten elforsyningen kommer fra en køreskinne, ”sjatladning”, batteri – eller en brindrevet brændselscelle. Fælles for busserne er desuden, at de opsamler bremseenergi. Forskellen er, at førstnævnte kræver ”her og nu”-el, hvilket kan lægge el-nettet ned(!), mens strøm til elektrolyse kan være med til at balancere elnettet og kan holde vindmøllerne i gang. Brintbussen vejer i øvrigt mindre, tankes på 10 minutter og har længere rækkevidde.

Vender vi igen blikket mod Danmark, skal der i København og Aarhus indsættes el-busser på de korte ruter med 3 minutter opladningstid. Og i Slagelse deltager man fra 2017 med 10 brintbusser i et EU-projekt (127 busser).

Under debatten blev det diskuteret, om elafgiften, der er i dag 3 gange så høj som benzinafgiften, ikke bør sættes ned. Det var derfor forstemmende at følge den afsluttende politiske debat med S, R og DF, hvor man kun kunne forholde sig til løsninger ud fra det nuværende afgiftssystem.

Den tunge transport leverer måske gennembruddet for brint i transportsektoren:

Læs mere: http://www.brintbiler.dk

https://nikolamotor.com/ præsenteres 1. december 2016

Tyske brintdrevne tog: http://www.alstom.com/innotrans2016/

Poul Møller Andersen er elektriker og medlem af VedvarendeEnergi

Relaterede artikler

Atomkraftværker eller vindmøller? Ganske ofte bliver vi i VedvarendeEnergi stillet spørgsmålet: Hvor megen energi går der til at producere en vindmølle i forhold til hvor meget energi,...
Kenya Miniwind: Kan vind være med til at give bill... Hvert femte menneske i verden har ikke adgang til elektricitet. Et samarbejde mellem VedvarendeEnergi, DTU, Vestas samt to kenyanske partnere om at ud...
Sass satser på det lysegrønne håb Er stenlagre svaret på fremtidens energiudfordringer, når de fossile råstoffer er udfaset og solceller og vindmøller har overtaget elektricitetsproduk...

Kommenter indlægget

Kolofon

Udgiver:
VedvarendeEnergi
Klosterport 4F., 8000
Aarhus C
cc@ve.dk
www.ve.dk
Redaktion:
Claus Christensen (ansv.) og Hans Pedersen
Næste nummer af RÅSTOF digital udkommer: 28. februar 2019.

VedvarendeEnergi er en dansk miljøorganisation, der i mere en 40 år har arbejdet for at fremme den grønne omstilling. Vi er uafhængige af kommercielle og partipolitiske interesser, og ser CO2-reduktion, miljøhensyn, social retfærdighed og økonomisk ansvarlighed i lokal og global sammenhæng.

Artikler i RÅSTOF afspejler ikke nødvendigvis organisa-
tionens holdning.

Gengivelse af artikler m.v. ses gerne – men med kildeangivelse.

Få vores nyhedsbrev

Vil du vide mere om alt det, der foregår i VedvarendeEnergi, UngEnergi, EnergiTjenesten og de lokale foreninger, så tilmeld dig vores nyhedsbrev.
Nyhedsbrevet udkommer 8 gange om året med seneste nyt om vores aktiviteter i ind- og udland.

Følg os

Har du lyst til at følge VedvarendeEnergis aktiviteter og blive klogere på problemstillinger og løsninger inden for klima, miljø og energi?

Klik på ikonerne og hold dig opdateret via de sociale medier.