Råstof logo

Lange flyrejser belaster dit klimaregnskab voldsomt. Foto: Wikipedia.

Lad os lige smutte til London eller Paris

Af Jonathan Ries

Synspunkt: Vores forbrug har taget overhånd, når danskere flyver til udlandet på en smuttur for at holde julefrokost. Hvad med miljøet?

Det er blevet for kedeligt at samle sig i renoveringstrængende skolekantiner eller kolde sportshaller til den årlige julefrokost med sild og snaps. Der skal mere til.

Med billige flyruter som hurtig transport kan man for samme pris som en togbillet tur-retur København-Odense tage til England eller Italien for at holde en lidt anderledes julefrokost.

Jeg kender et fodboldhold, der tager af sted fredag morgen, nyder en god frokost og lidt sightseeing i en af de europæiske byer, som man kan nå med returbilletpriser på under 500 kr. De afslutter ”julefrokosten” med en god middag og fest om natten, for at tage den første flyver tilbage til Danmark lørdag morgen.

”Vi er nødt til at tale om vores ufornuftige og unødvendige forbrug”

Jonathan Ries

Vi er nødt til at tale om vores ufornuftige og unødvendige forbrug.

Der er som sådan ikke noget galt i at prøve noget nyt. Men det er absurd, at det er så nemt og billigt at flyve væk i 24 timer eller for den sags skyld en weekend.

Man tænker måske nu: Man kan da bare sige nej til en julefrokost i vores europæiske nabolande.

Men kan man det, når man er samlet som fodboldhold, ideen bliver præsenteret, og de fleste er med på den? Vil eller kan man stå alene tilbage som den, der ikke vil med til fest?

Det, jeg kritiserer, er, at vores teknologi og effektiviseringslyst, som bestemt også har mange positive effekter, har medført utroligt billige priser på nogle varer og et meningsløst forbrugsmønster, hvor vi f.eks. flyver på en dagtur til Italien eller forbruger 10 kaffe-engangskopper på en arbejdsdag – i stedet for at besøge en anden by i Danmark eller at bruge en kop, man vasker op. Vi forbruger på den måde, fordi det er billigt, bekvemt, fristende og nemt.

Samtidig er Danmark et af de lande med det højeste CO2-aftryk per person i verden. Hvis vi skal reducere vores CO2-aftryk og samtidig være et forbillede for lande, som vil have den samme velstand, så skal vi tale om vores forbrug og det relaterede CO2-aftryk.

Jeg taler ikke for, at vi skal bo i en mørk, kold hule og gå med med hjemmestrikkede uldtrøjer eller aldrig tage på ferie sydpå. Men vi er nødt til at tale om vores ufornuftige og unødvendige forbrug. Hvis vi ikke begrænser den globale opvarmning til 1,5 grader, kan vi også her i Danmark regne med mere ekstremt vejr og et kæmpe flygtningepres fra bl.a. det afrikanske kontinent. Vi skal altså ikke kun ændre vores forbrugsmønster for klimaets skyld, men også for vores egen og vores børns skyld.

I vores samfund med mange ”jeg først”- og ”jeg bestemmer”- tendenser kan man selvfølgelig vælge at grine over et debatindlæg som dette. ”Der er ingen, der skal bestemme over, hvor og hvornår jeg flyver et sted hen”. Mit svar på det er: Så betal også for oprydningen af din forurening!

Problemet er, at princippet ”forureneren betaler oprydningen” ikke rigtig eksisterer, når det gælder drivhuseffekten. Det kan tydeliggøres med to eksempler.

Når jeg flyver til Italien, betaler jeg en billetpris, der dækker lønninger, vedligeholdelse, brændstof og lufthavnsafgifter. Men flybrændstoffet er ikke beskattet som f.eks. brændstof til biler. Til gengæld bidrager en liter olie brændt af i en flyver omtrent dobbelt så meget til drivhuseffekten, som hvis den var brugt i en bil eller et skib. Dem, der betaler regningen for forureningen, det er samfundet og vores efterkommere med flere tørkeperioder, mere ekstremt vejr og meget mere fra samme skuffe.

Det andet eksempel er en forbrugsvare som engangskopper, der bruges til coffee-to-go og i mange virksomheder. Alle de kopper, der bruges, skal skaffes væk og brændes. Da engangskopperne ofte er lavet ud af en blanding af papir og plast og har kafferester, kan de ikke genanvendes. Hele håndteringen fra produktion til forbrænding koster unødvendige ressourcer og CO2. Igen er det samfundet, der betaler prisen, da miljøeffekten ikke regnes med i produktionsomkostningerne.

Flyrejser er så billige, fordi skaden på klima og miljø ikke er medregnet i prisen. Desuden er det for os som forbrugere meget svært at gennemskue, hvad der medfører den værste klima- eller miljøpåvirkning. Løsningen er ikke nem, og som mit eksempel med julefrokosten viser, er meget af vores forbrug socialt betinget.

I Norge betaler flyselskaber nu en afgift på 80 kr. per passager, der letter fra en norsk lufthavn. Sådan en afgift kan være en del af en løsning. Højere lønninger til piloter og stewardesser kunne også være en del af løsningen. Jeg kan ikke påstå, at jeg har hele løsningen. Men vi er nødt til at snakke om, at billigere ikke er lig med bedre. Vores forbrug kan ikke længere være bare billigt, bekvemt, fristende og nemt.

Vi skal sikre et mere ansvarligt forbrug, som vil gavne os alle på den lange bane. Vi er nødt til at betale for at forurene og ødelægge klimaet. Og nødt til at vælge de bæredygtige alternativer.

Indlægget har været bragt i Jyllands-Posten den 15.12.2017.

Jonathan Ries er bestyrelsesmedlem i VedvarendeEnergi.

Relaterede artikler

Derfor skal vi have flyafgifter VedvarendeEnergi foreslår, at vi i Danmark indfører flyafgifter som i vores nabolande, Sverige og Tyskland. Læs mere om forslaget her.
Tag tog eller bus 17 gange i stedet for fly eller ... Hvem skulle lige tro det? Du kan i forhold til din CO2-udledning tage bussen eller toget hele 17 gange, hvis du vil rejse mellem København og Aarhus f...
Hvordan rejser jeg mest klimavenligt mellem Københ... DSB alene transporterer hvert år mere end 8 millioner personer mellem Øst- og Vestdanmark. Dertil kommer et stort antal rejsende med bil, fly og færge...

Kommentarer (1)

  • Avatar

    Dan Sandager

    |

    80 kr – og måske endda norske – er ikke meget for at nedsætte forbruget af flyrejser. Skat på flybrændstof – helt klart (og på brændstof til skibe). Men jeg tror ikke, vi kommer uden om at snakke rationering af rejser. Ferier må til at være andet og mere end “ned at dase i sydens sol og varme”. Unge mennesker skal selvfølgelig tilbydes muligheden for dannelsesrejser, hvor de kan få set Verden, men for resten af os skal der altså også mere rimelighed i at benytte fly til ferie og smutture (og krydstogtsskibe burde helt ophøre at eksistere).

    Reply

Kommenter indlægget

Kolofon

Udgiver:
VedvarendeEnergi
Klosterport 4F., 8000
Aarhus C
cc@ve.dk
www.ve.dk
Redaktion:
Claus Christensen (ansv.) og Hans Pedersen
Næste nummer af RÅSTOF digital udkommer: 28. februar 2019.

VedvarendeEnergi er en dansk miljøorganisation, der i mere en 40 år har arbejdet for at fremme den grønne omstilling. Vi er uafhængige af kommercielle og partipolitiske interesser, og ser CO2-reduktion, miljøhensyn, social retfærdighed og økonomisk ansvarlighed i lokal og global sammenhæng.

Artikler i RÅSTOF afspejler ikke nødvendigvis organisa-
tionens holdning.

Gengivelse af artikler m.v. ses gerne – men med kildeangivelse.

Få vores nyhedsbrev

Vil du vide mere om alt det, der foregår i VedvarendeEnergi, UngEnergi, EnergiTjenesten og de lokale foreninger, så tilmeld dig vores nyhedsbrev.
Nyhedsbrevet udkommer 8 gange om året med seneste nyt om vores aktiviteter i ind- og udland.

Følg os

Har du lyst til at følge VedvarendeEnergis aktiviteter og blive klogere på problemstillinger og løsninger inden for klima, miljø og energi?

Klik på ikonerne og hold dig opdateret via de sociale medier.