Råstof logo

4.000 MW solkraft i 2030. Det foreslår VedvarendeEnergi.

Sidste nyt: Vind- og solaftale misser lokale initiativer

Del artiklen med andre
Share on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookPrint this pageEmail this to someone

Af Gunnar Boye Olesen

D. 26. september indgik regeringen og Dansk Folkeparti en ny aftale om støtte til sol og vind. VedvarendeEnergi er skeptisk over for aftalen.

Den smalle aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti, der blev indgået sent tirsdag den 26. september, hvorefter vindmølle- og solcelleprojekter de kommende to år skal deltage i udbud, gør det sværere at realisere lokale vindmølleprojekter. Den smalle aftale er også et dårligt udgangspunkt, for at vi i Danmark kan få et bredt forlig om de kommende års omstilling til vedvarende energi. En snæver aftale er en modsætning til de tidligere års brede energiforlig, der har båret den hidtidige omstilling til vedvarende energi, og som har garanteret en del sikkerhed på energiområdet.

Større risiko for udviklere

Aftalen med sol-og vindkraftudbud, som kræver, at alle tilladelser er givet, vil gøre det langt mere risikabelt at gå i gang med vindmølleprojekter end med den nuværende ordning for landvindmøller. Et godkendt projekt kan falde, hvis det er dyrere end konkurrenternes ved en budrunde. Og det ved projektudviklere først efter at have betalt flere års projektudvikling, VVM-analyse med mere.

Vi opfordrer derfor regeringen til at gentænke aftalen, øge garantiordningen for projekter med lokal nytte og fremover arbejde for brede forlig.

Gunnar Boye Olesen, VedvarendeEnergi

Det betyder, at alle projektudviklere får en større risiko. Den nuværende garantiordning for vindmøllelaug er for utilstrækkelig til at sikre nye vindmøllelaug, idet projektudvikling inklusiv VVM-analyse og godkendelsesproces koster langt mere end garantien, der er begrænset til 500.000 kr. pr projekt. Derfor er det med aftalen blevet endnu sværere end hidtil, sandsynligvis umuligt, at gennemføre vindmøllelaugsprojekter og andre lokale projekter. Derved vil projekter med lokal nytte og mindre lokal modstand blive endnu sværere at gennemføre til skade for både udbygningen med vedvarende energi og for den folkelige støtte til omstillingen af vort energisystem.

Den værst tænkelige model

Grundlæggende giver forslaget med udbud om pristillæg en varierende og uforudsigelig elmarkedspris og en maksimal prisrisiko over for nye VE-anlæg. Ved faldende elpris vil anlæggene blive økonomisk nødlidende og ved stigende elpris kommer elforbrugerne til at betale overpris. Den valgte prismodel er med andre ord den værst tænkelige og vil betyde, at investorerne er nødt til at beregne sig et risikotillæg, hvilket vil fordyre projekterne.

Aftalen kan også forventes at betyde, at en enkelt energiform vil blive favoriseret, så der for eksempel kun udbygges med solceller i de kommende to år, da udviklingsomkostningerne til solcelleprojekter er lavere end for vindmølleprojekter. Der kan forventes stop-go effekter specielt i vindbranchen, hvilket skader virksomhederne og på sigt forhøjer deres priser.

Forslagets omlægning af perioden med pristillæg til 20 år, fra i dag 22.000 fuldlasttimer for vindmøller, vil dels betyde højere samlede pristillæg, idet investorer skal have højere forrentning af investerede midler end staten, og dels betyde, at staten i længere tid er bundet af en bestemt betaling. Desuden vil det betyde, at der ikke længere er favorisering af placeringer med lidt dårligere vindforhold, hvor møller på dårligere placeringer med nuværende ordning får lige så meget i pristillæg som møller på de bedste placeringer, blot over en længere periode.

Vi opfordrer derfor regeringen til at gentænke aftalen, øge garantiordningen for projekter med lokal nytte og fremover arbejde for brede forlig, så vi får sikkerhed for den politiske omstilling til vedvarende energi, hvilket der er brug for.

Læs her hele aftalen

Læs pressemeddelelse fra Danmarks Vindmølleforening

Gunnar Boye Olesen er politisk koordinator i VedvarendeEnergi

Relaterede artikler

Det bedste forbrug er genbrug Modeindustrien har travlt med at markere sig som bæredygtig, men bag facaden ser virkeligheden noget anderledes ud. Genbrug er en del af løsningen, me...
Studerende vil gøre beton grønt Tre ingeniørstuderende fra SDU har sat sig for at gøre beton mere klimavenligt. I fremstillingen af beton udledes store mængder CO2, derfor har de udv...
Spar er trumf Dansk landbrug skal ikke bekymre sig om energibesparelser, mener Dansk Energis direktør Lars Aagaard. Aagaard kalkulerer med, at elektrificering af va...

Kommenter indlægget

Del artiklen med andre

Share on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookPrint this pageEmail this to someone

Kolofon

Udgiver:
VedvarendeEnergi
Klosterport 4F., 8000
Aarhus C
cc@ve.dk
www.ve.dk
Redaktion:
Claus Christensen (ansv.) og Hans Pedersen
Næste nummer af RÅSTOF digital udkommer: 20. december, 2017.

VedvarendeEnergi er en dansk miljøorganisation, der i mere en 40 år har arbejdet for at fremme den grønne omstilling. Vi er uafhængige af kommercielle og partipolitiske interesser, og ser CO2-reduktion, miljøhensyn, social retfærdighed og økonomisk ansvarlighed i lokal og global sammenhæng.

Artikler i RÅSTOF afspejler ikke nødvendigvis organisa-
tionens holdning.

Gengivelse af artikler m.v. ses gerne – men med kildeangivelse.

Få vores nyhedsbrev

Vil du vide mere om alt det, der foregår i VedvarendeEnergi, UngEnergi, EnergiTjenesten og de lokale foreninger, så tilmeld dig vores nyhedsbrev.
Nyhedsbrevet udkommer 8 gange om året med seneste nyt om vores aktiviteter i ind- og udland.

Følg os

Har du lyst til at følge VedvarendeEnergis aktiviteter og blive klogere på problemstillinger og løsninger inden for klima, miljø og energi?

Klik på ikonerne og hold dig opdateret via de sociale medier.

RÅSTOF digitalt nr. 7 2017

Nutid, tak! ”Tog er fortid. Asfalt er fremtiden.” Sådan lyder det fra regeringspartierne Venstre og Liberal Alliance. Og Venstres trafikpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentsen sætter trumf på og udtaler, at ”hvis Aarhus skal have mere letbane, må de selv betale” (Fyens Stiftstidende 9. januar 2017). Dermed overser Venstres ordfører de overfyldte indfaldsveje til selvsamme by, og at det er plat umuligt at parkere de fleste steder i byen samt ikke mindst, at halvdelen af Aarhus´ befolkning ikke har bil. Især på den politiske højrefløj savner man trafikpolitikere, hvis opfindsomhed strækker længere end til at foreslå flere spor på de danske motorveje.
Skal olie- og bilindustrien have frit løb til at vride de sidste kroner ud af deres investeringer? Eller skal vi tage forskud på fremtiden og erklære benzinbilen for død og organisere et samfund uden biler?
Med den nuværende regerings kurs vil transport med benzin- og dieselbiler eksplodere i 2030. Drivhusudledningen fra personbiler vil øges med 43%. VedvarendeEnergi foreslår, at el-og hybridbiler indføres som i Norge samtidig med, at kollektiv transport + cykling overtager en del af persontransporten fra bilerne. Derved kan personbilernes CO2-udledninger reduceres 89% frem til 2030 (se artiklen om biltransport i dette nummer af RÅSTOF).

Hans Pedersen, redaktør af RÅSTOF og
Claus Christensen, ansv. redaktør af RÅSTOF

Artikler: