Råstof logo

Lyntog og bus er de to mest klimarigtige transportmidler emmel København og Aarhus. Foto: Wikimedia Commons.

Hvordan rejser jeg mest klimavenligt mellem København og Aarhus?

Af Claus Christensen

DSB alene transporterer hvert år mere end 8 millioner personer mellem Øst- og Vestdanmark. Dertil kommer et stort antal rejsende med bil, fly og færge. Men hvilken rejseform er den mest klimarigtige? Og hvilken er den mest klimaskadelige?

Magasinet Råstof har sat Gunnar Boye Olesen, politisk koordinator i VedvarendeEnergi, på opgaven at regne sig frem til den mest grønne og den mest sorte rejse mellem Aarhus Hovedbanegård og Nørreport Station i København.

Som beregningsredskab har han brugt Transportministeriets såkaldte TEMA-model. TEMA (Transporters EMissioner under Alternative forudsætninger) er et beregningsprogram, der kan udregne energiforbrug og emissioner ud fra oplysninger om transportmiddel, rute og afstand. Modellen ejes af Transportministeriet. Beregneren kan tilgås her

Vi gør for en god ordens skyld opmærksom på, at Gunnar Boye Olesen har benyttet sig af de forudindtastede værdier i programmet, så som belægningsgrad og brændstofforbrug/CO2-udledning (og mange andre parametre) for et givent transportmiddel.

 

Fra København (Nørreport St.) til Aarhus Hovedbanegård

Foto: Pertti Sipilä

Rejse: Fly. Først med Metro til Kastrup og siden med bus fra Tirstrup

a: ATR-72- propelflyver: 50 kg. CO2
b: CRJ-200 – jetflyver 137 kg. CO2

Rejse: Fly. Med bil til og fra lufthavnene

a: ATR-72: propelflyver: 58 kg. CO2
b: CRJ-200: jetflyver: 145 kg. CO2


Foto: René Strandbygaard

Rejse: Lyntog

8 kg. CO2


Foto: Wikimedia.

Rejse: Bus (over Storebæltsbroen)

8 kg. CO2


Foto: Wikimedia.

Rejse: Personbil (over Storebæltsbroen)

a. Benzinbil(13 km/l, 1 pers) 54 kg. CO2
b. Personbil – elbil: 18 kg. CO2

Foto: Molslinjen.

Rejse: Bil (benzin) og færge (Kat Expres 1)

145 kg. CO2

Konklusion:

Den absolut mest klimavenlige måde at komme fra Østdanmark til Vestdanmark på, er at tage enten lyntoget – eller bussen via Storebæltsbroen. Den mest klimaskadelige rejse er jetflyet, eller bilen med én passsager via Molslinjens hurtigfærge.

Den absolut mest klimavenlige måde at komme fra Østdanmark til Vestdanmark er at tage enten lyntoget – eller bussen via Storebæltsbroen.

Claus Christensen er redaktør af RÅSTOF.

Relaterede artikler

Test dit personlige klimaaftryk på to minutter Nu kan du på blot to minutter få overblik over dit personlige klimaaftryk. VedvarendeEnergi har nemlig udviklet en simpel klimaberegner.
At vinde langsomt er det samme som at tabe Anmeldelse af Jørgen Steen Nielsens bog: Som gjaldt det livet – til den nye Klimabevægelse.
Nyt format erstatter Råstof i 2020 Denne udgivelse af Råstof er sidste nummer af VedvarendeEnergis klimamagasin, og Råstof nedlægges ved udgangen af dette år.

Kommentarer (9)

  • Avatar

    Bente Jørgensen

    |

    Der mangler lige en beregning for turen med bus over Molslinien (Kombardo ekspressen).

    Reply

    • Avatar

      Claus Christensen

      |

      Hej Bente. Jeg spørger lige Gunnar Boye Olesen, om han ikke også lige veil tage den beregning med – og så kan jeg lægge det ud her i kommentarsporet.

      Reply

  • Avatar

    Jesper Thinggaard

    |

    Er det udregnet efter at både bus og tog er fyldte? DSB kunne jo optimere ved øge antal vogne.

    Reply

    • Avatar

      Claus Christensen

      |

      Hej Jesper. Vi har brugt de forudinstastede i Trafikministeriets beregner. Jeg mener, belægningen i beregneren ligger på 60-70%.

      Reply

  • Avatar

    Rebecca

    |

    Og allerbedst er det vel at blaffe med en bil der kører i forvejen 🙂
    Rebecca

    Reply

  • Avatar

    Mads Aarup

    |

    Så konklusionen er at 3-5 personer i en elbil er vinderen? Selv ved dansk gennemsnits elmix? Og i blæsevejr som idag vil det blot reducere eloverløbet til Norge og være helt klimaneutralt at køre elbil eller eltog 🙂

    Reply

    • Avatar

      Claus Christensen

      |

      Hej Mads. Korrekt: 5 personer i en elbil vil vinde.

      Reply

    • Avatar

      Claus Christensen

      |

      Hej Jens Peter. Vi kan ikke fremhæve cykling nok! Så på den måde er vi helt enige med dig. Nu var udgangspunktet en tur fra København til Aarhus, og dér vil mange nok mene, at det er til den lige rigeligt friske side at cykle.

      Reply

Kommenter indlægget

Kolofon

Udgiver:
VedvarendeEnergi
Klosterport 4F., 8000
Aarhus C

www.ve.dk
Redaktion:
Claus Christensen (ansv.) og Hans Pedersen
Næste nummer af RÅSTOF digital udkommer: 28. februar 2019.

VedvarendeEnergi er en dansk miljøorganisation, der i mere en 40 år har arbejdet for at fremme den grønne omstilling. Vi er uafhængige af kommercielle og partipolitiske interesser, og ser CO2-reduktion, miljøhensyn, social retfærdighed og økonomisk ansvarlighed i lokal og global sammenhæng.

Artikler i RÅSTOF afspejler ikke nødvendigvis organisa-
tionens holdning.

Gengivelse af artikler m.v. ses gerne – men med kildeangivelse.

Få vores nyhedsbrev

Vil du vide mere om alt det, der foregår i VedvarendeEnergi, UngEnergi, EnergiTjenesten og de lokale foreninger, så tilmeld dig vores nyhedsbrev.
Nyhedsbrevet udkommer 8 gange om året med seneste nyt om vores aktiviteter i ind- og udland.

Følg os

Har du lyst til at følge VedvarendeEnergis aktiviteter og blive klogere på problemstillinger og løsninger inden for klima, miljø og energi?

Klik på ikonerne og hold dig opdateret via de sociale medier.