Råstof logo

Genbrugstøj er populært blandt mange unge. Men tøjproduktionen i verden er stadigt støt stigende. Foto: Wikimedia Commons.

Mere genbrugstøj? Ja tak!

Af Claus Christensen

Vi har talt med Rikke Ulsøe Nielsen, som er kommunikationskoordinator for shoppingportalen katoni.dk. Katoni har oprettet et blogindlæg, som anviser forbrugeren 21 genbrugsorganisationer i Danmark, hvor man kan købe og aflevere sit genbrugstøj. Hun mener, at udviklingen med bæredygtig produktion og genbrug går fremad – men for langsomt.

Klæder skaber folk, siger man. Men klæder skaber også problemer. Omkring 150 milliarder stykker tekstil begynder hvert år livet på verdens bomuldsmarker for at ende i din og min garderobe. Belastningen er voldsom for både miljø og klima. Så grelt står det endda til med tøjproduktionen, at det er verdens næstmest forurenende – kun overgået af olieindustrien. Bæredygtige initiativer rører sig i branchen, men det ligner indtil videre – om ikke små krusninger på overfladen, så kun moderate bølgeskvulp. Tøjfirmaer som H&M og Vero Moda har indført bæredygtige kollektioner, og herhjemme ved vi, at genbrug hitter hos mange unge, men det store paradigmeskifte – på både producent- og forbrugersiden – lader vente på sig. Vi har spurgt Rikke Ulsøe Nielsen (RUN) om denne træghed.

Køb og smid ud
(Red.) På hjemmesiden katoni.dk skriver man, at 90.000 tons tekstiler årligt smides ud i Danmark. Så noget tyder på, at vi ikke er særligt genbrugs-minded. Omvendt taler vi om større og større bevidsthed i befolkningen om miljø og klima. Har du en forklaring på, hvorfor det tilsyneladende går så trægt med at komme væk fra køb-og-smid-væk kulturen, hvad angår tøj, når det går godt på andre områder?

(RUN) ”Det skyldes formentlig, at ’fast fashion’ er en dominerende tendens i dagens modebillede. De budgetvenlige highstreet brands giver forbrugere mulighed for at få fingrene i de nyeste tendenser til meget få penge. Denne tendens forsvinder ikke lige foreløbig, men heldigvis er der flere og flere af disse brands, som lancerer bæredygtige sub-brands. Eksempelvis lancerede det danske brand Vero Moda sidste år AWARE, som er en mere bæredygtig kollektion. Så der er tiltag på vej, men det går desværre ikke så hurtigt, som man gerne så det”.

Forbrugeretik
Katoni.dk´s blog linker til en række organisationer i Danmark, hvor man kan aflevere sit brugte tøj. ”Tøjvaner, der gør en forskel” er navnet på webstedet, og her taler man for, at mode og forbrugeretik kan gå hånd i hånd: ”Hvis du endnu ikke har haft oplevelsen af at aflevere dit brugte tøj eller at støde på årets fund i den lokale genbrug, kan det varmt anbefales. Følelsen af at gøre en god gerning samtidig med at finde den helt rigtige kjole er en meget positiv og givende oplevelse”, som der står.

(Red.) Bag mange af genbrugstøjbutikkerne står velgørende organisationer som fx Kirkens Korshær eller Røde Kors. Mangler der et større kommercielt marked for genbrugstøj, hvis det virkelig skal batte?

(RUN) ”Der er faktisk en del kommercielle vintage shops, som særligt sælger mere eksklusivt genbrug. Derudover har flere tøjgiganter også genbrugstøj i butikkerne. Et eksempel er den britiske online shop ASOS, som har et subdomæne, ”Marketplace”, hvor man kan købe genbrugstøj – eller pre-owned, som det kaldes. Flere af de store spillere som H&M giver desuden deres kunder mulighed for at aflevere brugt tøj i butikken. Når det så er sagt, skal vi også passe på, at det kommercielle marked ikke overtager så meget af genbrugsmarkedet, at det går ud over de velgørende organisationer og hindrer det store sociale arbejde, de udfører. Problemet er imidlertid, at mange af organisationerne lider under fordomme som, at deres genbrugstøj lugter og er umoderne. Det er ærgerligt, for faktisk er det her, at man finder mange skjulte skatte, samtidig med at man hjælper samfundets udsatte. Velgørende genbrug skal med andre ord gøres mere lækkert, hvis det virkelig skal batte. Derudover tror jeg også, at det ville hjælpe, hvis mere genbrug kunne shoppes online.”

T-shirtens rejse
En almindelig T-shirt har formentlig udpræget jetlag, når den endelig havner i en dansk butik. Rejsen går ofte fra indiske bomuldsmarker, videre til Fjernøsten for at blive vævet og syet og videre til Europa for at blive pakket og distribueret. Produktionen alene står for 10 procent af verdens CO2-udledning, og så stopper klimabelastningen ikke engang ved produktionen. Tusinder af tons tøj smides ud hvert år ud, bliver brændt af som affald og øger dermed CO2-belastningen.

(Red.) Tænker du at en klimamærkningsordning på tøj kunne hjælpe? Altså at man i butikker fik en pejling af, hvor meget CO2 det enkelte stykke tøj har udledt? Og i forlængelse af det: Ser du nogle incitamenter – også gerne politiske – som kan skabe mindre køb og mere genbrug?

(RUN) ”Det kunne sagtens give en lille forbedring, men jeg tror ikke, at den ville være markant. For at opnå større ændringer vil det formentlig være nødvendigt med et indgreb fra politisk side, hvor man eksempelvis pålagde tøjproducenter, at en vis procentdel af deres produktion skal være skabt af bæredygtige materialer.”

”De budgetvenlige highstreet brands giver forbrugere mulighed for at få fingrene i de nyeste tendenser til meget få penge”.

Rikke Ulsøe Nielsen, Katoni.dk

Claus Christensen er redaktør af RÅSTOF.

Relaterede artikler

Energipyramiden: Sådan sparer du på strøm og varme... Kan du blive bedre til at spare på energien i din husstand? De fleste kan nedsætte deres energiforbrug – nogle mere, nogle mindre.
PlanEnergis Grønne Pris går til unge klimahelte Flere end 150 aktivister i UngEnergi gør deres for at engagere andre unge i klimakampen. Fredag den 30. november blev de hædret af det rådgivende inge...
Energi til en ø Hvis Naturstyrelsen på Livø i praksis kan vise, at det kan lade sig gøre at være selvforsynende med energi uden at være tilkoblet det globale net på f...

Kommenter indlægget

Kolofon

Udgiver:
VedvarendeEnergi
Klosterport 4F., 8000
Aarhus C

www.ve.dk
Redaktion:
Claus Christensen (ansv.) og Hans Pedersen
Næste nummer af RÅSTOF digital udkommer: 28. februar 2019.

VedvarendeEnergi er en dansk miljøorganisation, der i mere en 40 år har arbejdet for at fremme den grønne omstilling. Vi er uafhængige af kommercielle og partipolitiske interesser, og ser CO2-reduktion, miljøhensyn, social retfærdighed og økonomisk ansvarlighed i lokal og global sammenhæng.

Artikler i RÅSTOF afspejler ikke nødvendigvis organisa-
tionens holdning.

Gengivelse af artikler m.v. ses gerne – men med kildeangivelse.

Få vores nyhedsbrev

Vil du vide mere om alt det, der foregår i VedvarendeEnergi, UngEnergi, EnergiTjenesten og de lokale foreninger, så tilmeld dig vores nyhedsbrev.
Nyhedsbrevet udkommer 8 gange om året med seneste nyt om vores aktiviteter i ind- og udland.

Følg os

Har du lyst til at følge VedvarendeEnergis aktiviteter og blive klogere på problemstillinger og løsninger inden for klima, miljø og energi?

Klik på ikonerne og hold dig opdateret via de sociale medier.