Råstof logo

Energivenlige rejseformer kan sikre langtidsparkering af klimaskadelige fly. Illustration: Ina Graneberg.

Min klimavenlige sommerferie

Af Claus Christensen

Da danskerne for nylig fik skat tilbage, røg antallet af solgte sommerferierejser i vejret med det samme. Det begejstrer rejsebureauerne, og forventningens glæde er sikkert stor hos de mange rejselystne danskere. Men mange rejser ender med knaldrøde tal på CO2-bundlinjen. Bliv klogere på din klimavenlige sommerrejse.

At en flyrejse er mere klimaskadelig end en togrejse, kommer næppe bag på dem, der blot har et minimum af miljøbevidsthed. Men hvor stor forskellen er, ja, det er der nok kun få, der har undersøgt nærmere. I denne artikel vil vi forsøge at give et overblik over, hvor stort eller lille et klimaaftryk de forskellige gængse rejseformer har.

Besværlige beregninger
Lad det være sagt med det samme. Det er ikke nødvendigvis enkelt at beregne det eksakte drivhusgasudslip for en rejse, der kræver fossile brændsler eller elektricitet. Mange faktorer spiller ind. For eksempel skal man med flyrejser ikke bare beregne det faktuelle CO2-udslip fra flyets motorer, men også den ekstra drivhusgaseffekt, som opstår via vanddamp og kuldioxid, når fly bevæger sig i 10-12 km højde og trækker hvide spor efter sig. Her er forskere endda usikre på, hvordan man udregner den præcise klimaeffekt. Og hvad angår togrejser, gør det selvsagt forskel, om strømmen til lokomotivet kommer fra kul eller vindmøller. Heller ikke med biler er det enkelt. Kører bilen 10 eller 20 km/l? Sætter man hastigheden til 100 km/t eller 180km/t ned gennem Tyskland? Og er der en eller fem i bilen til at dele miljøbelastningen? Forskellige beregnere på internettet kommer derfor også frem til noget forskellige resultater. Udregningerne kan laves på flere måder.

Thailand eller Bruxelles?
Vi har til en begyndelse valgt at kigge på to forskellige rejser: En rejse til fra København til Bruxelles og en rejse fra København til Thailand. Den første kan gennemføres med bil, tog eller fly, mens sidstnævnte realistisk set kun kan lade sig gøre med fly. Først turen til Belgien: Vores CO2-regnskab ser sådan ud for en rejse tur/retur København til Bruxelles målt pr. passager:

Fly Tog Bil med 4 passagerer
310 kg. CO2e 80 kg. CO2 88 kg. CO2

 

Man skal altså være opmærksom på, at bilrejsens CO2-beregning altså forudsætter, at der er fire i bilen og ikke som i den meste indenrigs bilkørsel kun én eller to i bilen. Værd at bemærke er, at flyrejsen er næsten fire gange så klimaskadelig som rejsen med tog eller bil. Konklusionen er klar: Det bedste, du kan gøre for klimaet, er at sætte dig til rette i toget. Og eftersom mere og mere el til togdrift i Europa kommer fra vedvarende energi, så bliver tog løbende bedre klimamæssigt. Er toget ikke nogen mulighed, så kan man med nogenlunde god samvittighed spænde sikkerhedsselerne (mindst fire!) i bilen og komme afsted. Og skulle du have en elbil med en vis rækkevidde, så kan bilferien til sommer naturligvis gøres overordentlig klimavenlig.
Og til dig, der med det samme vil indvende, at toget slet ikke er nogen mulighed, når billetpriserne generelt er så høje, som de er: Så se lige fotoet af billetten nedenfor, som en medarbejder fra VedvarendeEnergi købte, da han skulle fra Bruxelles til Aarhus. 46 Euro svarer til beskedne 350 kroner. Og prisen er med bagage og uden behov for ekstraomkostning til lufthavnsbus.

Til flyrejsen har vi brugt SAS´ beregner https://www.sas.dk/flyv-med-os/tillaegstjenester/co2-kompensation/

Til togrejsen har vi brugt en beregner fra bahn.de https://reiseauskunft.bahn.de//bin/query2.exe/dn?ld=15049&seqnr=2&ident=fl.01649749.1504683444&rt=1&application=ECOLOGYINFO&&displayMode=p

Til bilrejsen har vi brugt: https://www.greenmatch.dk/blog/2016/03/saa-meget-bruger-du-i-co2-naar-du-rejser

Den lange flyrejse fra København til Bangkok, Thailand på hele 8.600 km kan som nævnt kun gøres med fly, hvis skal være realistiske. København-Bangkok målt pr. passager:

Fly
2.100 kg. CO2e

Billigt brændstof
Vi kan altså konstatere, at man kunne rejse 26 gange tur/retur mellem København og Bruxelles i tog, før man når den klimaeffekt, som flyrejsen til Thailand har. De oversøiske flyrejser er altså med andre ord en af de helt store klimasyndere. Skønt mange flyselskaber får mere  brændstofbesparende flytyper i deres flåde, ændrer det ikke på, at flyrejser udgør et stadigt voksende klimaproblem. Bedre bliver det ikke af, at flybilletter – både på korte og lange distancer – ofte kan fås til spotpris, og det gør det selvsagt attraktivt at flyve. Når flyselskaberne kan tilbyde så billige rejser, så skyldes det ikke mindst, at der reelt ikke skal betales afgifter på brændstoffet eller for miljø-og klimabelastningen. Ikke engang moms. Det betyder, at en liter JET-A brændstof kan købes til ca. 3 kroner, mens man jo altså må slippe over 10 kroner for en liter benzin til bilen.

Elektriske alternativer
De lange rejser er imidlertid også dem, vi har sværest ved at omstille til fx klimavenlig togdrift. Nemmere vil det være at langtidsparkere de tusindvis af fly, der hver dag flyver kortere ture mellem europæiske destinationer og erstatte dem med eldrevne tog, der får strømmen fra vedvarende energi. En løsning kunne være langt flere højhastighedstog mellem de europæiske storbyer, så togdriften kunne konkurrere på tid med flybranchen. Parallelt kan man satse på nattog, der ikke kræver dyre, hurtige jernbaner. Det gør man i Sverige og Tyskland (fra Hamborg og sydpå); men i Danmark har politikerne desværre nedlagt nattogene. Endelig er der en udvikling i gang af eldrevne fly, og i Norge satser man på at blive foregangsland på området med afgifter på dagens forurenende fly (80 kr pr. afgang pr. passager) og en plan om at omstille indenrigsluftfarten til eldrevne fly, så snart det bliver teknisk muligt.

”Konklusionen er klar: Det bedste, du kan gøre for klimaet, er at sætte dig til rette i toget

Claus Christensen er redaktør af RÅSTOF.

Relaterede artikler

Energipyramiden: Sådan sparer du på strøm og varme... Kan du blive bedre til at spare på energien i din husstand? De fleste kan nedsætte deres energiforbrug – nogle mere, nogle mindre.
PlanEnergis Grønne Pris går til unge klimahelte Flere end 150 aktivister i UngEnergi gør deres for at engagere andre unge i klimakampen. Fredag den 30. november blev de hædret af det rådgivende inge...
Energi til en ø Hvis Naturstyrelsen på Livø i praksis kan vise, at det kan lade sig gøre at være selvforsynende med energi uden at være tilkoblet det globale net på f...

Kommenter indlægget

Kolofon

Udgiver:
VedvarendeEnergi
Klosterport 4F., 8000
Aarhus C

www.ve.dk
Redaktion:
Claus Christensen (ansv.) og Hans Pedersen
Næste nummer af RÅSTOF digital udkommer: 28. februar 2019.

VedvarendeEnergi er en dansk miljøorganisation, der i mere en 40 år har arbejdet for at fremme den grønne omstilling. Vi er uafhængige af kommercielle og partipolitiske interesser, og ser CO2-reduktion, miljøhensyn, social retfærdighed og økonomisk ansvarlighed i lokal og global sammenhæng.

Artikler i RÅSTOF afspejler ikke nødvendigvis organisa-
tionens holdning.

Gengivelse af artikler m.v. ses gerne – men med kildeangivelse.

Få vores nyhedsbrev

Vil du vide mere om alt det, der foregår i VedvarendeEnergi, UngEnergi, EnergiTjenesten og de lokale foreninger, så tilmeld dig vores nyhedsbrev.
Nyhedsbrevet udkommer 8 gange om året med seneste nyt om vores aktiviteter i ind- og udland.

Følg os

Har du lyst til at følge VedvarendeEnergis aktiviteter og blive klogere på problemstillinger og løsninger inden for klima, miljø og energi?

Klik på ikonerne og hold dig opdateret via de sociale medier.